IV годишен форум: Отговорни производители на сп. „Мениджър“ се проведе на 14 април 2022г. в зала Витоша
За поредна година Интер Експо Център отвори врати за част нишовите събития на сп. „Мениджър“, навигатор в планове и решения на бизнеса. Първият от поредицата ключови форуми, които ще гостуват през настоящата година, беше на тема производство и търговия на бързооборотни стоки. Темата събра ключови фигури от Retail и FMCG бизнеса, държавни институции, представители на академичната общност, асоциации и сдружения. Презентации и дискусии се разгърнаха в три панела.
Какви са възможните сценарии пред производството и търговията на храни у нас разкри доц. Огнян Боюклиев, ръководител на секция „Регионална и секторна икономика", Институт за икономически изследвания при БАН. Според него при оптимистичен вариант се очаква плавно нарастване на цените на основните храни с 50% до началото на новата стопанска година от 1 октомври. При песимистичен – увеличение с над 200 на сто, съпътствано от категорична глобална криза заради недостиг на храни, при продължителни военни действия. Третият сценарий е задържане на настоящата картина, при която наблюдаваме плавно поскъпване с 2-3 пъти, което не следва непременно ръста на горива и суровини. В първи панел се коментира още зърнопроизводството и цените на реколтата от 2022г. и нерентабилността в оранжерийното производство на плодове и зеленчуци в България за последната година.
Търсач на ниски цени, с афинитет към качеството
В панел номер две лекторите обрисуваха потребителските нагласи и поведение в магазина. Според техните данни, профилът на средностатистическия български купувач е на традиционалист, за когото цената е определяща при избора на хранителни продукти. Масовата потребителската кошница за последните две години представи Васил Василев, директор "Свежи храни" в Kaufland България. Той отбеляза ръст в търсенето на по-нетрадиционни за българската трапеза продукти като папая и манго, брюкселско зеле, лаваш и тортила, говеждо, пуешко и патешко. Отчете още завишен интерес към по-качествените млечни и месни продукти и занаятчийски хлябове. Мая Герасимова, маркетинг мениджър на Smart Organic, отбеляза повишеното присъствие на биопродуктите в търговските вериги и фермерски базари и нарастващия потребителски интерес към тях.
“Когато животът ти даде лимони, направи си лимонада”
Наличието на криза е моментът, който отприщва креативност, остър ум и по-добра адаптивност. Ето защо това е точното време за иновации. В третия панел „Иновации по време на криза” участниците дискутираха решения във връзка с екологията. Представители на бизнеса представиха свои планове за намаляване на въглеродния си отпечатък по направление логистика и намаляване на опаковките за еднократна употреба и рециклирането им. Тема на разговор бяха и намаляване на пластмасовите отпадъци, зелената енергия и роботизацията на производството.
Запис на цялото събитие може да гледате на Facebook страницата на списание „Мениджър“.
Снимки: сп. „Мениджър“; фотограф: Христо Христов
15.04.2022